Saturday, June 19, 2010

πόσο κοστίζει η αξιοπρέπεια;

prosfyges.jpg


Όταν πριν από χρόνια βρεθήκαμε πρόσφυγες στην Ελλάδα, η μάνα μου έκανε τον σταυρό της, και είπε πως δεν έχουμε άλλη επιλογή παρά να ζήσουμε.
Περάσαμε πολύ δύσκολα. Δεν μπορέσαμε να φέρουμε μαζί μας τίποτα, μας τα κράτησαν όλα στα σύνορα, η μας τα "έφαγαν"' οι διάφοροι 'μεσάζοντες"
θυμάμαι πως κάναμε μεγάλη χαρά, όταν καταφέρναμε να βρούμε κάποια μεγάλα κοκάλα, μας λυπόταν βλέπεις ο κρεοπώλης, και τα βράζαμε, κάναμε "σούπα" με αυτά και τρώγαμε δυο τρεις μέρες.
Στιγμές και σκηνές δύσκολες. Έχω να θυμάμαι πολλά και να ευγνωμονώ τους δικούς μου που στάθηκαν ο ένας για τον άλλον και οι δυο τους για μας τα παιδιά τους.
Μα, εκείνο που θυμάμαι πιότερο από όλα ήταν πως κανένας τους δεν επέτρεπε να μειωθεί, να λερωθεί η αξιοπρέπεια τους. Με τίποτα!
Αυτό είναι που με σκοτώνει σήμερα!
Δυσκολεύομαι πολύ να το "περάσω" αυτό στα δικά μου παιδιά!
Εκείνο που είναι πολύ ακριβό σήμερα είναι η αξιοπρέπεια.
Να μην μπορείς να παρέχεις στα παιδιά σου εκείνα που τους αξίζει, να σε βλέπουν να είσαι αδύναμος, στα μάτια τους να είσαι ο κακόμοιρος γονιός, ο μίζερος!
Ίσως αυτή να είναι η πραγματικότητα που βιώνει ο ίδιος ο γονιός, να είναι μόνο η εικόνα που έχει εκείνος για τον εαυτό του... ίσως όμως και όχι.
Επειδή πρέπει να εξηγήσω για τους μπαμπάδες και τις μαμάδες που σκύβουν μέσα στους κάδους σκουπιδιών (να βρουν την χαμένη τους αξιοπρέπεια), η να τους πω για τον φόβο μου, πως έτσι που προχωρά η ζωή, ίσως και ο δικός τους πατέρας ανασκαλεύει τα ψίχουλα που πέφτουν από το τραπέζι του πλούσιου, σαν τον φτωχό Λάζαρο υοθ Ευαγγελίου.
Μου φαίνεται πως κάποιος θέλει, πρόσφυγας να γεννηθώ και δίχως αξιοπρέπεια πρόσφυγας να πεθάνω, πουθενά να μην βρω πατρίδα να με αναπαύει.
Μερικές φορές λέω πως καλή και η ψυχή, η καλή καρδιά και όλα τούτα τα όμορφα συναισθηματικά, μα ούτε ο φούρναρης πληρώνεται με αυτά, ούτε το νοσοκομείο τα δέχεται, ούτε το φροντιστήριο.




Πρέπει να εξηγήσω πως επιτρέπεται να συνυπάρχουν η γριούλα που τρώει σάπια μαρούλια και ο άλλους που "αγόρασε" ολόκληρο θωρηκτό Αβέρωφ για να κάνει το κέφι του.
Ακριβή μου αξιοπρέπεια!

1 comment:

  1. "Εκείνο που είναι πολύ ακριβό σήμερα είναι η αξιοπρέπεια"...
    τα είπες όλα, Δημήτρη μου!

    ReplyDelete