Monday, May 28, 2012

προιστάμενος

"Για κάθισε να τα πούμε λίγο" μου είπε ο προιστάμενος μου.
Η εταιρεία παρόλα τις αναταράξεις πάει καλά. Ωστόσο η ατμόσφαιρα  βαραίνει πολύ κατα καιρούς και συνθλίβει όσους δεν έχουν μάθει να αντέχουν τα βάρη.
"Πως βλέπεις την απόδοση σου;" με ρώτησε και έγειρε προς το μέρος μου ακουμπώντας με τους αγκώνες του πάνω στο γραφείο του
"Δεν...ξέρω..." είπα ξεροκαταπίνοντας. Αναλογίστηκα το ποτάμι των ανέργων που περνάει έξω από το παράθυρο της εταιρείας και για μια στιγμή σκέφτηκα να βουτήξω μόνος μου εκεί. Συγκρατήθηκα.
"Ξέρω εγώ!" είπε εκείνος και άνοιξε ένα πορτοκαλί ντοσιέ. Απ έξω έγραφε το όνομα μου. Ανακάτεψε κάποια χαρτιά. Οσο τα ανακάτευε το στομάχι μου στριφογύριζε με χίλες στροφές.
"Ορίστε!" είπε στο τέλος και μου έδωσε μια σελίδα. Ηταν τυπωμένοι κάποιοι χρωματιστοί κύκλοι, κάποια διαγράμματα.
"Εδώ είσαι!" μου είπε και χτύπησε με την ανάστροφη του χεριού του τα σχέδια. "Πάμε πάρα πολύ καλά!"
"Αλήθεια;" ρώτησα σα να μην πίστευα.
"Αφού τα βλέπεις!" μου είπε. "Εχεις κι άλλα περιθώρια. Ας πούμε η στρατηγική σου μπορεί να βελτιωθεί και θα σε βοηθήσω εγώ σ αυτό. Ενας τόσο έξυπνος και εργατικός άνθρωπος είναι κρίμα να μένει στάσιμος!"
Φρέσκος αγέρας λες και γέμισε το δωμάτιο. Σα να ταξίδευε το γραφείο στον καταγάλανο ουρανό.
Είπαμε τόσα κι άλλα τόσα. Στο τέλος κατάλαβα οτι δεν είχε καμιά σημασία όλη η καζούρα που του είχαμε κάνει στο σχολείο. Δεν ήταν από τα παιδιά που ήθελες να κάνεις παρέα. Στο τέλος όμως φάνηκε οτι αυτό δεν τον είχε πειράξει καθόλου.
Ωστόσο τα μάτια του είπαν οτι η ψυχή του είχε γίνει πεντακάθαρη επειδή την είχε ξεπλύνει με το απορυπαντικό της συγχώρεσης.

6 comments:

  1. Παιδιά, αν κρατούσαμε μούτρα ακόμη και για την καζούρα, που μας είχαν κάνει στο σχολίο, τότε δε θα έπρεπε να μιλάμε σε κανέναν. Άλλα είναι τα σοβαρά, όχι η καζούρα ή οι σαχλαμαρίτσες της καθημερινότητας. Η συγχώρεση δε σημαίνει ότι δεν ξέρω ποιον έχω απέναντί μου. Σημαίνει ότι ξέρω πια και ότι απλώς καταλαβαίνω ότι ο άνθρωπος τόσο μπορεί τόσο κάνει και δεν ασχολούμαι με το άτομό του ούτε το αφήνω όμως να ασχολείται με τρόπο, που εμένα να με ρίχνει. Δεν ταιριάζουν όλοι οι άνθρωποι μεταξύ τους. Οι απατεώνες με τους απατεώνες. Το να συγχωρήσεις έναν απατεώνα, δε σημαίνει ότι θα υφίστασαι τις απατεωνιές του, αλλά ότι θα έχει μία τέτοια θέση, που δε θα μπορεί να τις κάνει και δε θα ασχολείσαι μαζί του, γιατί δεν αξίζει. Τόσο μπορεί τόσο κάνει.

    ReplyDelete
  2. Δηλαδή, καλλιεργείται μία σύγχυση γύρω από την έννοια της συγχώρεσης, επειδή προφανώς πολλοί είναι εντελώς ανεύθυνοι και δε θέλουν να χρεωθούν τη συμπεριφορά τους. Χρέωση δε δε σημαίνει εκδίκηση, σημαίνει όμως ότι δεν μπορώ να μολύνω τον εαυτό μου με την παρουσία σου. Συγχώρεση δε σημαίνει άνευ όρων αποκατάσταση των σχέσεων. Δεν είναι θέμα δύσκολου και εύκολου και ότι τι φοβερά άτομα θα γίνουμε αν κάνουμε αυτό το κατόρθωμα. Είναι θέμα ότι αποδεχομαστε την κατωτερότητα που επέδειξε ο απέναντι μας προς το πρόσωπό μας και προχωράμε πια χωρίς αυτόν χωρίς καμία πικρία, γιατί τόσο μπορούσε τόσο έκανε. Αντιθέτως, αν εξακολουθήσουμε να τον ανεχόμαστε δήθεν γιατί τον συγχωρούμε, στην πράξη μόνο τον εαυτό μας δηλητηριάζουμε. Είναι σαν να έχεις μία κοτσομπόλα φίλη. Αυτή θα κοτσομπολεύει στον αιώνα τον άπαντα, αυτός είναι ο χαρακτήρας της. Της το είπαμε μία, της είπαμε δύο, της το είπαμε εκατό, αλλά αυτή το χαβά της. Λοιπόν, συγχώρεση δε σημαίνει ότι εγώ θα κάθομαι να υφίσταμαι το ατελείωτο και ευφάνταστο κοτσομπολιό της. Σημαίνει ότι θα την κάνω πέρα, θα πάρω τις αποστάσεις μου και θα προχωρήσω χωρίς αυτήν και χωρίς πικρία. Και όταν θα τη βλέπω δε θα μου κάνει ούτε κρύο ούτε ζέστη. Γιατί αν προχωρήσω με αυτήν ,που καθημερινά θα με δηλητηριάζει, θα είμαι φουλ στην πικρία και στην ταπείνωση γιατί ανέχομαι κάτι που με ταπεινώνει ενώ μπορώ να μην το κάνω. Το ίδιο και με ένα σύζυγο, που σε κακοποιεί. Δε θα πεις καλώς τις τρώω είναι ο χαρακτήρας του, μένω. Θα πεις, ο άνθρωπος δεν είναι καλά, ας λύσει τα προβλήματά του, εγώ φεύγω και δεν αχολούμαι.

    ReplyDelete
  3. Δηλαδή, η συγχώρεση, έτσι όπως την εννοεί η πλειοψηψία παρεξηγημένα, είναι το άλλοθι όλων των ανεύθυνων και εγωπαθών ατόμων. Όλα πρέπει να γίνουν ακριβώς, όπως ήταν πριν, γιατί τα θέλουμε όλα. Και να κάνουμε το κακό και να μην το παραδεχόμαστε και να μην έχουμε καμία συνέπεια, που να μας ξεβολεύει. Λυπάμαι, αλλά δεν είναι αυτό η συγχώρεση.

    ReplyDelete
  4. O πρϊστάμενος ήταν Άνθρωπος...,αν και σπανίζει τις μέρες μας...

    ReplyDelete
  5. Ευτυχία Μουσούλη (μητέρα Ράνιας)May 28, 2012 at 1:47 PM

    Τί μου θυμίσατε!
    Δύσκολο να ξεχωρίσουμε το θυμό απ'το παράπονο!
    Αν τα καταφέρουμε γινόμαστε καλοί....προϊστάμενοι της ζωής μας

    Γραμμένο μόλις πριν λίγα χρόνια:

    ….Δεν…ήξεραν !
    «Μη θυμώνεις» κάνε υπομονή. «Μη θυμώνεις» ο θυμός είναι κακός σύμβουλος…μη θυμώνεις..(λόγια των γονιών).
    Ε,λοιπόν εγώ…θύμωνα !
    Θύμωνα με την αδικία,την κακία,και το ψέμα! Με την υποκρισία,με τις ψεύτικες υποσχέσεις,με όποιον έκανε άδικα τα μάτια των παιδιών μου να δακρύζουν…θύμωνα !
    Δεν έβριζα,δε φώναζα…όμως ένοιωθα λες και ο «θυμός» φουστουνιασμένη θάλασσα,μου πίεζε το στέρνο!
    Πνιγόμουν…κι αναζητούσα τρόπο να γαληνέψω τη φουρτούνα να μην πνιγεί η ψυχή μου.
    Και ξαφνικά…( από ένα απλό περιστατικό) κατάλαβα πως αυτό που εγώ νόμιζα «θυμό»,ήταν…. «παράπονο».
    Παραπονιόμουν γιατί οι άλλοι,δεν ήξεραν…να μην πικραίνουν ψυχές.
    Ε,λοιπόν…δεν έπρεπε να έχω την απαίτηση να ξέρουν !
    Και τότε ο «θυμός» έγινε ο ί κ τ ο ς, λ ύ π η.
    Τους λυπήθηκα,τους …συγχώρησα…και ηρέμησα!

    ReplyDelete
  6. Eleni Harlafti - ProspathopoulouMay 28, 2012 at 1:49 PM

    ... το απορρυπαντικό της συγχώρησης ... Τα κάνει όλα τόσο λευκά, τόσα αγνά σαν περιστέρι κάτασπρο αρκεί να βρεις τη δύναμη να το χρησιμοποιήσεις... και το αποτέλεσμα ασύλληπτο! Και πάλι σ' ευχαριστώ από καρδιάς Δημήτρη.

    ReplyDelete